Är du intresserad av en fotosession? Vill du anlita mig som fotograf?
Hör av dig till: [email protected] eller 0735-709956

Fototips - Måla med kameran!

7 juni 2009

Måla med kameran, hu? Det kan man väl inte göra? Johodå, med lite fantasi och kreativitet går det mesta! Är du fortfarande tveksam? Följ med mig ut i skogen :)

Det är stilla och fuktigt, solen har gått ner och mörkret börjar lägga sig. Klockan är 20.25 i slutet av maj månad. Jag befinner mig hos mina sysslingar i Halmstad och jag och Petronella är ute och promenerar med myggorna och den gamla, otroligt snälla goldenretrievern Molly. I en skogsdunge där ljuset knappt når in fastnar jag och kameran. Inte direkt ett ställe man letar efter i första taget, men oj så spännande det kan vara med dåliga ljusförhållanden!

| Slutartid: 1/2 sekund | Bländartal: F/5,7 | ISO: 500 | Brännvidd: 50mm |

Så, hitta ett ställe där det är dåligt med ljus (dvs. inte finns mycket ljus) och ställ in kameran på en lång slutartid. Slutartiden bestämmer du själv och beror lite på vilken effekt du vill få fram i bilden. Testa dig fram! Sedan rör du kameran som du vill: vertikalt, horisontellt, diagonalt eller i en båge (varför inte allt på en gång?) för att "måla" streck. Svårare än så är det inte! Praktiskt sett är det alltså en skakningsoskärpa i jordbävningsklass du orsakar. Du bryter mot alla fotoregler och skapar en målning där du valt rörelsen som uttryckssätt!

Du kan röra kameran precis hur du vill och hur mycket du vill. Vid bilden ovan rörde jag den vertikalt upp och ned två gånger och använde ganska små rörelser.



Sitter du nu och tänker "men det här kan jag ju lika gärna göra i Photoshop" så har du delvis rätt för rent tekniskt sett går det bra - men är det inte roligare och mer konstnärligt att skapa detta manuellt redan vid fotograferingstillfället? Personligen tycker jag att det största arbetet bör göras när bilden tas, inte efteråt framför en dator. Det blir roligare så.


| Slutartid: 1/2 sekund | Bländartal: F/5,7 | ISO: 500 | Brännvidd: 50mm |

Det finns inga rätt och fel, du kan säkert utveckla den här fototekniken själv genom att experimentera och inspireras. Naturen bjuder på många olika färger, ljus och motiv, men du skulle lika gärna kunna måla din bild inomhus.

Lycka till med ditt skapande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Månadens bild Månadens erbjudande
RSS 2.0