Är du intresserad av en fotosession? Vill du anlita mig som fotograf?
Hör av dig till: [email protected] eller 0735-709956

Tips på objektivvård

10 januari 2009

Idag tänkte jag ge några enkla tips på hur ni kan skydda era objektiv/linser från skador, damm, smuts och repor! Och hur ni kan fixa den billigaste skadeförsäkringen.


LINSRENGÖRING
Här har vi ett linsrengöringskit som jag tycker är himla bra när man ska göra rent linsen. Vi har en putsduk, en rengöringsvätska som är speciellt framtagen för optiska ytor och en blåsbälg med borste. Först blåser du linsen fri från damm med blåsbälgsborsten, sedan tar du 1-2 droppar vätska på putsduken. Cirkulera runt lite försiktigt på linsen och smuts och fett försvinner. Ditt objektiv glänser ;) Mer effektivt och skonsammare än att bara använda en torr putsduk! Finns att köpa i de flesta fotoaffärer för ca 100-250 kr skulle jag tro.


(klicka för större bild)
UV-FILTER
Den absolut billigaste försäkringen du kan ha för ditt objektiv! Ett UV-filter är ett neutralt filter av glas som man skruvar fast på objektivet. Det skyddar ditt objektiv från stötar, repor och smuts. Förhoppningsvis går bara filtret sönder när du tappar kameran i golvet, och inte själva objektivglaset. Så får du en skada - byt filter för några hundra kronor istället för optik för några tusen! Dessutom tar det bort ultraviolett strålning, vilket ska ge renare färger och mindre diseffekt. Det första jag gör när jag köper nytt objektiv är att skruva på ett UV-filter.


(klicka för större bild)
MOTLJUSSKYDD
Ett motljusskydd sätts också fast på objektivet. Det skärmar av ljus som kommer snett in mot objektivet vilket ska förbättra bildkvaliteten, men personligen tycker jag att det fungerar bättre som linsskydd (vill du skärma av ljus, håll upp en keps eller annat istället, mer effektivt). Motljusskyddet skyddar en del mot regn, smuts och repor. Speciellt bra tycker jag det är när man fotograferar djur som ofta tycker om att gå rätt in i kameran och sätta nosavtryck på min nyligen rengjorda lins :P Då kan motljusskyddet fungera som ett litet "stopp". Också bra när man t ex har kameran hängandes över axeln, då kan det förhindra att objektivglaset skrapas mot en vägg eller dylikt. Kom ihåg att alltid ha på objektivlocket när du inte använder kameran!

Ett tips på ställe som säljer prisvärda kameratillbehör är www.tvspelsweb.se.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Månadens bild Månadens erbjudande
RSS 2.0