Är du intresserad av en fotosession? Vill du anlita mig som fotograf?
Hör av dig till: [email protected] eller 0735-709956

ingalisafoto 2009

1 januari 2010




JANUARI 2009



För nästan exakt ett år sedan hade jag och makeupartist Louice inte känt varandra och samarbetat i mer än några veckor. Vi kallade vår studio för Studio Avance och började jobba upp en slags "bildbank" för att ha gemensamma bilder till marknadsföring. Min bästa vän Lisa ställde upp i sin gamla rosa studentbalklänning för att ge oss bilder till studentsäsongen. Vi hade så fruktansvärt roligt så det var inte sant, vilket ju syns på bilderna!



Jag fick ett fotouppdrag om produktfotografering och beställde hem ett litet ljustält med två lampor för att kunna utföra jobbet. Dessvärre fick jag ett mail, sent kvällen innan, där de avbokade mig då de bestämt sig för att ta bilderna själva istället. Jag blev ju inte särskilt glad direkt och oseriösa företag har jag råkat ut för flera gånger sedan dess. Men jag använde i alla fall ljustältet när jag fotograferade mitt rengöringskit ovan som jag fick av Louice i födelsedagspresent. Av detta gjorde jag sedan att litet fototips som jag publicerade på bloggen.



När mitt fotointresse föddes var det naturen som var framför min kamera, och ni som känt mig sedan dess vet ju om min stora kärlek till träd! I januari hade jag haft mitt företag ca 2 månader och det började ta lite fart och jag började inrikta mig alltmer på porträttfotografering, så jag hann inte med så många fotopromenader i naturen längre. Men det tror jag inte gör något eftersom jag nog inte har någon större talang för naturfotografering. Hehe.


FEBRUARI 2009



Studion var fortfarande nystartad och jag och Louice bubblade av kreativitet, idéer och projekt. Nu fick jag chansen att fotografera en tjej från en modellagentur, Elin, och det kändes verkligen häftigt, spännande och genomtänkt. Louice gjorde en fantastisk styling och jag hade aldrig sett något liknande tidigare. Jag började också bli förälskad i bokehmönster som gav mig inspiration. Vi har fått mycket beröm för denna fotosessionen och alla, verkligen alla, tror att det svarta är en mask. Men som bilden ovan visar så är det alltså smink som Louice har målat på. :)



Jag experimenterade med fönsterljus och insåg att man fotograferar i det alldeles för sällan. Lyckades ta två bra bilder på mig själv och blev imponerad över hur bra de blev trots att jag inte använt stativ. Till sist gjorde jag ett litet fototips här på bloggen om just fönsterljus.


MARS 2009



En av mina mest speciella fotograferingar där jag fotograferade ett dövt par i total tystnad. Kroppsspråket betydde allt och närheten till varandra och även naturen var enorm.



"Pretty you, eat me from the inside" är ännu en fotografering som fått mycket uppmärksamhet. Denna gjordes i mars ihop med en bekant till mig, supergulliga Lisette som var jätteduktig trots att hon aldrig varit modell tidigare! Louice gjorde en helskön sommarstyling, kreativiteten flödade i studion och jag började att längta lite smått efter vår och värme.



Internationella Kvinnodagen och studion arrangerade en lyckad tjejkväll! Det bjöds på chips och läsk och vi pratade om modellbranschen och visade hur man helt och hållet kan göra om en person genom smink och retuschering av bilder. Även modellen Elin var med och berättade om sina erfarenheter. En nyttig kväll (bortsett från chipsen) där vi tror att alla fick sig en wake-up-call och kände sig mer nöjda med sig själva!



Jag och makeupartist Emelie Larsson fick träffa och fotografera den tolvåriga flickan ovan som vill bli modell. Det kändes betydelsefullt att få stötta henne och hjälpa henne att börja bygga upp en portfolio. Jag har haft kontinuerlig kontakt med henne och hennes mamma sedan dess och vi har lite planer tillsammans, vilka ni nog får reda på så småningom :)


APRIL 2009



April och snart står våren vid dörren! Möhippesäsongen drog igång och möhippan ovan var en av våra första. Det var ett riktigt härligt tjejgäng och den blivande bruden var långt ifrån rädd för att bjuda på sig själv, vilket gav oss många härliga skratt i studion!



Jag och familjen åkte ner till våra sysslingar i Halmstad och min yngsta tog över min kära Canon EOS 400d! Det var en mycket glad, söt liten syssling må jag säga som dessutom är en hejare på att fotografera! Själv införskaffade jag mig en Canon EOS 5d som jag fortfarande jobbar med.


Någonstans vid denna tid bytte studion namn till Studio Alora och vi inledde samarbete med Carin som har den underbara smyckesaffären Kyssjohanna. Det blev ett kärt återseende med modellen Elin och vi hade två fotosessioner varav den ena var för Kyssjohanna.


"Älskar, älskar inte" blev namnet på denna bild som har fått mycket beröm. Även denna bild skapades samma dag som Kyssjohanna-fotograferingen. En väldigt lyckad dag med andra ord!


Äntligen kom våren och allt vad det innebär! Jag och Louice drog igång en vårtävling där vinnaren fick vara Modell För En Dag. Det ligger mycket omsorg bakom bilden ovan ska jag säga, vi tog bilen upp i skogen för att hitta det perfekta stället och vi hade packat med oss hur mycket av Louice smink som helst. Haha!


MAJ 2009



Maj, wow! Vad hände? Allting bara exploderade och jag fick verkligen igen för allt slit jag lagt ner. Lokaltidningen ringde upp mig och bad om en intervju i studion och jag blev verkligen chockad och glad som bara den! Hela maj bestod av en stor och härlig självförtroendekick som jag fortfarande lever på. (Klicka på bilden för att läsa artikeln)


Bara någon dag efter publiceringen i tidningen hade jag en fotoutställning på mitt gamla gymnasium som beskrev min väg till att bli fotograf, samt höll jag ett föredrag. Superkul! Snälla Lisa var med och hjälpte till att sätta upp allting i rummet.


"Doll story", ännu en av mina favoritfotograferingar och även denna med modellen Elin! Vi höll till på övervåningen i mina föräldrars hus och vi hade lånat kläder på second-hand. Stylingen stod duktiga Emilie för och en av bilderna från denna sessionen har jag faktiskt gjort en tavla av som sitter uppe i vardagsrummet i lägenheten :)


Artikeln i tidningen lönade sig inte minst när jag fick telefonsamtal från Allum! Jag och Louice kämpade som galningar för att byggde ihop en portabel studio som vi tog med till köpcentret. Under de sk "Sambadagarna" erbjöd vi sambasminkning och glittriga bilder! Mina vänner ställde upp och hjälpte till jättemycket med att dela ut reklamblad mm. Det var verkligen en kanonkul helg och en bra erfarenhet. (Klicka på bilden för större format)


Som sagt, maj var en helt galen månad. Jag blev också ombedd att delta vid en fotouställning på Gustav Adolfs Torg! Fotoutställningen syftade till att få fler göteborgare att cykla och temat var alltså "cykel" där jag bidrog med en bild jag tagit på grannpöjken där hemma.


Snart var det juni vilket betydde studentsäsong med både bal och studentmössor!


JUNI 2009



Jag gjorde mitt första bröllop! Jag hade verkligen tur måste jag säga, för paret var så otroligt trevliga och härliga! Det var superskönt eftersom jag själv givetvis var ganska så nervös, vilket inte kändes så bra eftersom det är min uppgift att sluta få dem att vara nervösa! Men fotograferingen gick jättebra och jag hade tagit klivet över tröskeln till bröllopsvärlden.


Det blev en väldigt somrig fotografering med Julia som vann vår vårtävling. Louice gjorde en riktigt fräsch sminkning och vi lekte med apelsiner. Kul!


Det var fortsatt högsäsong för möhippor och det fanns nog inte en lördag utan att vi hade möhippa i studion. Fullt ös, många glada människor och möhippan ovan är en av mina favoriter där vi hade temat 20-tal!


JULI 2009



"Cradle me to sleep" är också en av mina absoluta favoritfotograferingar som också varit mycket uppskattad. Den gjordes på en strand vid havet på mitt sommarställe där även Lisette bor. Det var en underbar dag och jag hade så enormt mycket inspiration och känslor!


Under juli hittade jag tillbaka lite till glädjen av att ta naturfotografier. Det var en fantastisk sommardag och jag tog med mig kameran när vi skulle på utflykt till Käringön.


I kontrast till bilden ovan så fanns det ju även mindre somriga dagar! Här var vi ute på Marstrand vid skallens fyr och min stackars kamera höll på att dö, och jag blåsa bort. Men oj vad mäktigt det var! Man ska ha respekt för naturen säger jag bara.


AUGUSTI 2009



På sommarstället arrangerades en marknad där jag fick sålt några naturfoton samt fick en bokning på barnfotografering med de underbart söta flickorna ovan! Det var verkligen en kul fotografering och jag sitter fortfarande och ler när jag tittar igenom bilderna.


Vilka underbara människor och vilken underbar sommardag! Responsen jag fick från bröllopsparet gjorde mig rörd som tusan: "Är så imponerad av dig, du är verkligen proffsig, lugn och säker. Kan även tala om att du gjorde intryck på Wilma och Annie, de pratar om dig; den snälla fotografflickan som sa kamelbajs! Du fick hela familjen att känna oss bekväma i situationen. Det är ingen lätt uppgift - bra jobbat!".


Äntligen var det dags för den efterlängtade fotoutställningen i Stockholm, konstprojektet Yarnart! Höger bild: Jag längst till vänster och bredvid mig Amanda och Maja som stickat kläderna. Vänster bild: Min vän Lisa som åkte med mig till Stockholm och var med på utställningen.


Samma månad började jag att erbjuda fotokurser och jag fick under min första fotokurs även fotograferat en liten tös!


Företaget rullade på och det kändes så roligt med alla nöjda kunder!


Ovan har vi två av alla fotograferingar jag gjort som betytt väldigt mycket för mig. Till vänster har vi min första gravidfotografering och jag fullkomligt njööt. Det var så fantastiskt, jag tog några av mina bästa bilder och paret var så gulliga. Det var denna dag min stora kärlek till gravidfoto föddes. Bilden till höger har också gett mig ett speciellt minne för livet då kvinnan, som kände sig obekväm i situationen, i ett mail skrev det finaste jag hört: "Du är en person med känsla för hur människor känner sig och kan både ta deras perspektiv i en situation men har även känsla för perspektiv med din kamera."


SEPTEMBER 2009



September blev en fortsättning på kärleken och värmen från augusti och jag gjorde min bästa parfotografering. Vi höll till nere i en skogsdunge och jag blev helt sprallig av inspiration. Paret var hur trevliga som helst och vi blev nästan som kompisar, jättekul! De beställde också tre stora canvastavlor till sitt hem vilket känns betydelsefullt i hjärtat.


Sommaren löd mot sitt slut och jag gjorde en vacker bröllopsfotografering i eftermiddagsljuset.


Studion rullade på och jag och Louice ägnade en eftermiddag åt att leka, testa och öva! Jag hade ett ljus som jag ville skapa och Louice hade också skaffat en skojig lampa som man kunde ändra färg på. Vi testade massa roliga saker och fotograferade varandra. På bilderna ovan är det jag som står modell och Louice som fotograferar ;P


Kommunen arrangerade "Sävedalens Marknad" och studion hade öppet hus där b la dessa två små goingar kom in och blev fotograferade!


OKTOBER 2009



Möhippesäsongen fortsatte ända in i oktober!


Mor och två döttrar som kom till studion för att vara Modell För En Dag. En del asgarv denna dag!


NOVEMBER 2009



En till av mina favoritfotograferingar! Jag fick chansen att både leva ut min kreativitet och skapa gravidbilder som sticker ut samtidigt som jag tog klassiska, vackra bilder.


November var i stort en grå och trist månad, men fotograferigen med Linnéa gav verkligen färg på tillvaron! Trots den mörka och gråa dagen lyckades vi skapa färgglada och kontrastrika bilder då jag hittade en underbart grön ormbunke. Bilden har varit mycket populär bland släktingar till Linnéa som faktiskt skrivit till mig och även köpt presentkort till sina döttrar! :) Det är verkligen roligt när uppskattningen sprider sig!


Jag och Louice renoverade studion och gjorde om inredningen! B la flyttades sminkhörnan. Fina Sara, med sitt intressanta utseende, var vår första kund i den "nya" studion.


Det var verkligen dags för en extrem-styling-session! Modellen som fått ett presentkort är min söta lilla syssling Erika (hon som köpte min kamera) och vi hade zebratema. I love it!


DECEMBER 2009



Kärlek i stora lass! Vad passar bättre i vintermörkret?


Årets sista fotograferingar! Ett härligt syskonpar i Slottskogen och min yngsta modell hittills, supersöta William! En bra avslutning på 2009 :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Månadens bild Månadens erbjudande
RSS 2.0