Är du intresserad av en fotosession? Vill du anlita mig som fotograf?
Hör av dig till: [email protected] eller 0735-709956

Fototips - Fotografera i fönsterljus

22 februari 2009

Många tror att det krävs en avancerad studio eller extern blixt för att lyckas med ljuset när man fotograferar inomhus. Men varför inte använda det befintliga (naturliga) ljuset som redan finns? Jag personligen tycker att det befintliga ljuset är det bästa som finns. Det blir mer känsla i bilderna och man kan göra mycket mer.

För att utnyttja det befintliga ljuset inomhus placerar du ditt motiv vid ett fönster. På bilden nedan har jag varit min egen modell och tagit självporträtt. Välj ett fönster utan direkt solljus för att få ett mjukt, svepande ljus. Ju smutsigare fönstret är, desto mer diffuserat och mjukare blir ljuset. Har du bara fönster med direkt solljus att välja mellan, eller vill ha ännu mjukare ljus, så kan du hänga upp ett tunt tyg (halvgenomskinliga gardiner funkar jättebra).

SJÄLVPORTRÄTT | Slutartid: 1/100 sekund | Bländartal: F/2,5 | ISO: 100 | Brännvidd: 50mm |

När du har hittat ditt fönster är det dags att placera motivet. Jag placerade mig själv vid det vita krysset som jag ritat ut nedan (ursäkta mina något sämre kunskaper i Paint). Den stora vita rutan ska föreställa mitt fönster och den svarta lilla lådan är där jag höll min kamera med handen. Den grå linjen visar hur ljuset föll in i mitt rum. Noterna att jag inte befinner mig i centrum av ljusflödet utan snarare i dess ytterområde. De mörkröda tapeterna i mitt rum gjorde den mörka bakgrunden möjlig medan mer ljus träffade mitt ansikte.



Hade jag haft meterlånga armar eller kunnat använda ett stativ hade jag placerat kameran i fönstrets vänstra sida, riktad snett in mot rummet där jag placerat mig själv. Ju längre motivet är från ljuskällan (fönstret), desto mjukare och mer omsvepande ljus runt motivet.





SJÄLVPORTRÄTT | Slutartid: 1/50 sekund | Bländartal: F/2,8 | ISO: 100 | Brännvidd: 50mm |

Experimentera dig fram med ljus, vinklar, avstånd, kamerainställningar osv. tills du hittar något som du gillar! Gör det enklare för dig själv och få mer kontroll genom att låna en kompis att ha som modell. Ska du ta självporträtt som jag har gjort så rekommenderar jag att använda stativ eller ställa kameran någonstans. Då slipper du kramp i armen och avklippta ögon. Lycka till!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Månadens bild Månadens erbjudande
RSS 2.0